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[ 학술논문 ] 대학생의 학술적 글쓰기에 나타난 자료 이용 실태 분석

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논문명(국문) 대학생의 학술적 글쓰기에 나타난 자료 이용 실태 분석
논문명(영문) Analysis of the condition of use of data at academic writing of college student
저자 이인영
발행기관 한국비평문학회
초록 최근 학문적 정직성과 윤리적인 글쓰기에 대한 관심이 높아지면서 학생들의 표절을 막기 위한 다양한 노력들이 시도되고 있는 바, 그 대표적인 것이 자료 이용 교육이다. 하지만 현행 자료 이용 교육은 올바른 서지정보 제공법에 치우쳐 있어서 올바른 학술자료 이용 및 인용 방법에 대한 교육은 부족한 형편이다. 이에 본 연구에서는 대학생들의 학술적 글쓰기에 나타난 자료 이용 실태를 분석함으로써 올바른 학술자료 이용 교육의 방향을 마련하고자 하였다. 분석 결과 대학생들은 자료 이용에 대한 잘못된 이해와 자료 이용의 효과성에 대한 고려 부족으로 인해 다양한 오류를 범하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 본 연구에서는 이를 개선할 수 있는 방법으로 자료 이용의 근본 취지에 대한 강조와 체계적인 읽기 교육의 실시, 그리고 요약하기와 바꿔 표현하기의 훈련, 세부적인 인용 방법에 대한 구체적인 지침의 마련 등을 제안하였다.

There are various efforts for preventing plagiarism of the student with growing more and more interest in academic honesty and ethical writing, education is representative for use of data. However, there is poor how to use the correct academic resources and how to use it because the existing education for use of data is leaning toward how to offer the correct bibliographic information. For this, this article aims at preparing the educational direction for use of the correct academic resource by analyzing the condition of use of data at academic writing of college student. As the result of analyzing, it showed that college student has been making various mistakes due to misunderstanding and poor consideration of the effectiveness of use of data. Based on this result, this paper suggested to highlight the fundamental purpose of use of data and to execute systematic literacy, to train for summing up and paraphrase and to prepare the specific guideline as how to improve it.
목차
키워드 자료 이용, 인용, 읽기 교육, 바꿔 표현하기, use of academic resource, quotation, literacy, paraphrase
접근경로 비평문학 = Literary criticism / 2011 no.41 = no.41, 2011년, pp.279-320
링크(원문URL) http://scholar.ndsl.kr/schDetail.do?cn=NART69856940
작성자 CRE 등록일 2016-09-07
출처 한국비평문학회 연도 2011
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